Skutečnost, že zákonodárci
 nehlasují, tak jak by si přála strana, za kterou kandidovali, není nijak nová.
 Stačí si vzpomenout na bývalého poslance Petra Kotta, který v minulém
 volebním období hlasoval společně s vládní koalicí, ačkoliv se do
 parlamentu dostal jako kandidát opoziční ODS. Jenže dříve nebyli přeběhlíci tak
 důležití. Teď je na nich závislá celá koaliční vláda a to staví fenomén
 přeběhlictví do jiného světla. 
 Poslance, kteří nedodržují
 stranickou disciplínu, vnímá negativně především předseda ČSSD Jiří Paroubek.
 Tato skutečnost není nikterak překvapivá, uvědomíme-li si, že to byli „zrádci“
 Melčák s Pohankou, kteří umožnili vznik pravicové vlády. Stejně negativně
 jako tito dnes již bývalí členové ČSSD je vnímán i Evžen Snítilý, který dal
 v prezidentské volbě hlas Václavu Klausovi. 
 Ovšem vnímat Snítilého stejně jako
 Melčáka s Pohankou by byla zásadní chyba. Miloš Melčák a Michal Pohanka
 podporují vládu, jejíž reformy jsou v příkrém rozporu s programem
 ČSSD. Použijeme-li rétoriku Jiřího Paroubka, pak můžeme oba poslance označit za
 zrádce volebního programu ČSSD. Jejich hlasování lze rovněž brát jako podvod na
 voličích, kteří je do Poslanecké sněmovny zvolili jako kandidáty sociálních
 demokratů. U Evžena Snítilého je situace zcela odlišná. Snítilý pouze nedal na
 doporučení strany a mezi dvěma pravicovými ekonomy si vybral Václava Klause.
 Pokud by se prezident volil tajně, tak by pravděpodobně nebyl jediným poslancem
 či senátorem ČSSD, kterému by byl Klaus bližší než Švejnar. Paroubek staví
 Snítilého na stejnou úroveň s Melčákem a Pohankou. Ovšem těžko lze Snítilého
 obviňovat ze zrady, protože se nijak nezpronevěřil programu své strany. Nebo
 snad měla ČSSD před volbami ve svém programu uveden slib, že její poslanci
 budou za prezidenta prosazovat Jana Švejnara?
 Prezident by měl být nadstranický,
 a proto by při jeho volbě nemělo rozhodovat vedení jednotlivých stran, ale
 každý zákonodárce by se měl rozhodnout pro toho kandidáta, který mu více
 vyhovuje. 
V zahraničí jsou zkušenosti jiné
 V naší zemi jsou zákonodárci,
 kteří poruší stranickou disciplínu, vnímáni negativně nejen svými
 spolustraníky, ale i voliči. V České republice je velice oblíbené
 přísloví, že zadarmo ani kuře nehrabe, a proto případní političtí přeběhlíci
 okamžitě čelí podezření z korupce. 
 Když se však podíváme do zahraničí,
 zjistíme, že ne všude jsou přeběhlíci vnímáni negativně. V některých
 zemích je stranická disciplína velice slabá a přesto můžeme v těchto
 státech nalézt fungující politický systém. Výborným příkladem je americký
 Kongres. V USA jsou dvě velké politické strany – republikáni a demokrati.
 Zákonodárný proces tam ale funguje jinak než u nás. Kongresmani dbají spíše na
 své vlastní politické postoje než na stranickou disciplínu. V USA hraje
 velkou roli i to, ze kterého státu zákonodárce pochází. Proto například
 zákonodárce ze státu Virginia bude pravěpodobně proti zákonům omezujícím
 kouření, jelikož tabákový průmysl je důležitou součástí hospodářství tohoto
 státu. A vůbec nebude hrát roli, jestli to je republikán nebo demokrat. 
 Samozřejmě těžko porovnávat USA
 s Českou republikou. Oba státy mají rozdílnou velikost, jinak fungující
 politický systém a v neposlední řadě i jiný volební systém. Ovšem volební
 systém do českého Senátu je srovnatelný a přesto u nás i senátoři zachovávají stranickou
 disciplínu. 
 Negativní vnímání stranického
 přeběhlictví je v myslích českých voličů silně zafixováno pravděpodobně
 ještě z éry první republiky. V letech 1918 až 1938 byl
 v Československu takzvaný vázaný poslanecký mandát, což znamenalo, že
 zákonodárce musel hlasovat tak, jak určilo vedení strany. Ačkoliv od té doby
 již uplynulo 70 let, stále můžeme vnímat dozvuky této éry. Je to podobné jako
 se silným postavením prezidenta, které však není dáno jeho pravomocemi, ale tím
 jak ho lidé vnímají. 
 Když se podíváme na stranickou
 disciplínu v kontextu české politické scény, tak si lze jen těžko
 představit, že by to tady fungovalo jako v USA. Jenže návrat
 k vázaným poslaneckým mandátům by byl také chybou, jelikož by tím ztrácelo
 smysl volit 281 zákonodárců. Stačilo by, aby se jednou týdně sešli předsedové
 důležitých politických stran a dohodli se, jak budou jejich poslanci a senátoři
 hlasovat. Pak už by se ale asi nedalo mluvit o poslancích a senátorech, ale o
 loutkových kašpárcích za jejichž nitky tahá stranické vedení. 
Pozn.: komentář z 14.4.2008